بررسی زیبایی شناسی نگاره های شاهنامه ی محمد جوکی با تاکید بر مجالس رزم

پایان نامه
چکیده

نگارگری ایرانی همواره پر رمز و راز و مملو از استعاره بوده است ،همراه با نگاهی آن جهانی که بیننده ی خود را همواره مسحور خود مینماید.حال در این میانه در برخی دوران شاهد قوتی چشمگیر در آن هستیم ، به مانند عصر تیموری )که هنر به اعتلای خود میرسد(.همچنین در دوره ی مذکور شاهنامه ی محمد جوکی یکی از نسخ معتبر و با ارزشی است که جای فراوانی برای تحقیق را دارا ست. با توجه به اینکه اکثر مطالعات در نگارگری مروری تاریخی ونه تحلیلی بوده اند به ویژه بررسی موضوعی در تاریخ نگارگری ایرانی کمتر صورت گرفته است و با توجه به اهمیت دوره ی تیموری در نگارگری ایران باعث شد تا رزم نگاره ها ی شاهنامه ی محمد جوکی را از زاویه زیبایی شناسانه )فرم , فضا , نور , رنگ و در مجموع ترکیب بندی( مورد بررسی قرار گیرد . اهداف این تحقیق واکاوی ویژگی های بصری )ساختار , فرم , نور , رنگ وترکیب بندی ( رزم نگاره ها در شاهنامه ی محمد جوکی است ودلیل کثرت رزم نگاره ها ) آیا تمایل سران و یا انتخاب نگارگران بوده است ؟( ، بررسی این نکته که کدام نگاره ها حالتی نمایشی دارند و یا صحنه ای عینی از رزم را الگو برداری کرده اند؟ و پی بردن به ویژگی های ترکیب بندی )آیا ترکیب بندی غالبی دراکثر نگاره ها ی رزمی وجود دارد و یا تنوع ترکیب بندی را شاهد هستیم ؟ ( مسئله تحقیق یافتن ویژگی های اصلی زیبایی شناسی رزم نگاره های شاهنامه ی محمد جوکی است . همچنین در این تحقیق فرض برکمرنگ شدن قرینگی و بارز شدن عنصر حرکت و پویایی در نگاره های این دوره شده است و قدرت نمایی شاهزادگان . روش پژوهش در این رساله بر اساس هدف ازنوع بنیادی است و از نظر روش پژوهش وماهیت پژوهشی ، توصیفی تحلیلی میباشد و روش گردآوری دادهها کتا بخا نه ای و اینترنتی میباشد . پس از این مشاهدات و بررسی نگاره ها در این رساله فرضیه ی قدرت نمایی شاهزادگان قوت بیشتری یافت و با توجه به موضوعیت تصاویر ، فرضیه ی دوم )بارز شدن عنصر پویایی در تصویر ( نیز تا حدودی به اثبات رسید .

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

شاهنامه محمد جوکی

در مکتب نگارگری هرات (قرن نهم هـ. ق.) سه شاهنامه معتبر با حمایت امیران و شاهزادگان تیموری کتابت و نگارگری شد. این سه شاهنامه عبارت بودند از: شاهنامه بایسنقری (833 هـ. ق.) شاهنامه محمد جوکی (848 هـ. ق.) و شاهنامه ابراهیم سلطان (833 هـ. ق.). شاهنامه محمد جوکی که هم‌زمان با دیگر شاهنامه‌های دوره تیموری تصویر شد، به حمایت و سفارش محمد جوکی (تولد 806 هـ. ق. وفات 848 هـ. ق.) از شاهزادگان تیموری و پنج...

متن کامل

بررسی زیبایی شناسی نگاره های سلطان محمد با تاکید بر اندیشه های رمزی ابن سینا

چکیده : آنچه معلوم است این است که ابن سینا یکی از مهمترین متفکران جهان اسلام است که ضمن داشتن رهیافتی عقلی در دوره آخر تفکر خود به پاره ای از اندیشه های رمزی و عرفانی التفات کرده است از دیگر سو سلطان محمد یکی از هنرمندان برجسته سنت ایرانی- اسلامی که علی رغم ارزش های بصری در آثار او، بیان محتوایی را نیز در نگاره های خود به دقت گنجانده است. اما آنچه نامعلوم است، نسبت و قرابت اندیشه های رمزی اب...

مطالعه ی زیبایی شناسی کمّی سه نگاره از شاهنامه ی طهماسبی( با رویکردنظریه اطلاعات-انفورماتیک)

تا کنون در حوزه ی تحلیل زیبایی شناسی آثار هنری، زیبایی کیفی بیشتر مد نظر بوده است و به جز مبحث هندسه ی پنهان و نسبتهای طلائی، در ارتباط با زیبایی کمّی مطالعه و تحقیق جامعی صورت نگرفته است. هدف این پژوهش مطالعه ی زیبایی شناسی کمّی سه نگاره از شاهنامه ی طهماسبی با رویکرد نظریه ی اطلاعات - انفورماتیک می باشد. همچنین برای دستیابی به نتایج بهتر و مقایسه ی بین نتایج، سی و چهار نمونه از جامعه نقاشی ایرا...

15 صفحه اول

زیبایی شناسی گیاه در شاهنامه بایسنقری

در عالم هنر قوانینی وجود دارد که به راحتی بیان نمی‌شوند. برای یافتن این قوانین می‌بایست به محصولات آن هنر مراجعه کرد و بعد بررسی آنها، به کشف قواعد ثابت در آن آثار پرداخت. در ضمن، از آنجا که هنرهای هر سرزمین در زیر مجموعه فرهنگ مردم آن سرزمین قرار می‌گیرد، پس تاثیر و تاثر آنها بر هم اجتناب ناپذیر است. پس می‌توان پس از کشف قواعدی ثابت در هنری خاص، به این نتیجه رسید که خالق آن هنر، با آن قواعد زن...

متن کامل

بررسی وجوه زیبایی شناسی خط نستعلیق در تحریرات رایانه‌ای با تاکید بر سه نوع زیبایی شناسی حسی، معقول و باطنی

خوش­ نویسی در حقیقت، آشکارکنندۀ‌ زیبایی در عـالم هنر است که در دورۀ معاصر بسترهای نوینی را فراتر از قالب سنتی خود داشته و به شکل وسیعی در قالب تحریرات رایانه­ ای نمود پیدا کرده است. تحریرات رایانه ­ای تابع اصول و قواعد سنتی خط بوده و به واسطۀ نرم­ افزارها و قلم ­های خوش ­نویسی ایجاد می­ شوند. بحث در مورد زیبایی، امر زیبا و زیبایی هنری حاصل مواجهه با اثر هنری از دیدگاه‌های مختلف بوده و از هر سو،...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده پردیس اصفهان

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023